0

نقش رسانه ها در تربیت اخلاقی

رسانه‌ها مي‌توانند با دعوت به خوبي‌ها و ارزش‌هاي اخلاقي جوانان را تربيت نمايند. رسانه‌ها با آگاه كردن جوانان نسبت به عواقب وخيم فساد، اعتياد، بي‌بند و باري و ... مي‌توانند جوانان را تربيت نمايند. و مي‌توانند با برنامه‌هاي مختلف و به صورت مستقيم و…
۱۳۹۷/۰۵/۲۵
رسانه‌ها مي‌توانند با دعوت به خوبي‌ها و ارزش‌هاي اخلاقي جوانان را تربيت نمايند. رسانه‌ها با آگاه كردن جوانان نسبت به عواقب وخيم فساد، اعتياد، بي‌بند و باري و ... مي‌توانند جوانان را تربيت نمايند. و مي‌توانند با برنامه‌هاي مختلف و به صورت مستقيم و غير مستقيم، نحوه رفتارهاي اجتماعي را به جوانان بياموزد و رفتارهاي غلط اجتماعي را در جوانان تصحيح نمايد. آداب معاشرت و مهارت‌هاي روابط اجتماعي را بر اساس بينش الهي و انساني به آنها آموزش دهد.

گستردگی و تأثیر عناصر رسانه ای نظیر کتب، مجلات، مجموعة مطبوعاتی، صدا و سیما، ویدئو، ماهواره و اینترنت؛ امروزه بر کسی پوشیده نیست. از جمله مقاصد رسانه ها: اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری (فرهنگ سازی)، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی ها و... می باشد. که البته باید در تمام این اهداف و مقاصد، اهداف تربیتی نهفته باشد. پس رسانه ها می توانند در تربیت جوانان نقش منفی، یا نقش مثبت ایفاء نمایند. امام خمینی ـ رحمة الله علیه ـ نیز در سخنان خویش به اهمیت رسانه ها اشاره می فرمایند و رسانه ها را عامل تربیت جوانان برمی شمارند.

بسیاری از یادگیری ها غیرمستقیم هستند و پایدارترین تربیت، تربیت غیر مستقیم و ضمنی است که در فیلم ها و سریال ها و داستان ها و... قابل مشاهده است. مثلاً شما داستان های رادیو، تلویزیون، فیلم های سینمایی، کتاب، جراید، مجلات و... را در نظر بگیرید، قهرمان داستان های شورانگیز به خصوص اگر در آن داستان ها جنبه های دینی و هنری به خوبی به کار رفته باشد، فوق العاده در نظر انسان اهمیت پیدا می کند و انسان می کوشد تمام خصوصیات زندگی خود را با وضع آنها منطبق سازد و کمتر کسی پیدا می شود که دارای استقامت باشد و تحت تأثیر قرار نگیرد.
البته گاهی نیز انسان در لابه لای فیلم، داستان، تبلیغات یا نوشته به صورت نا آگاهانه تأثیراتی می پذیرد که حتّی خودش هم متوجّه این تأثیر نمی گردد و به مرور تأثیرات آن در زندگی اش بروز می کند.

رسانه ها در ابعاد مختلف می توانند جوانان ما را تربیت نمایند:

الف) تربیت اخلاقی:
این برخورد از چند طریق صورت می گیرد:

1.دعوت به ارزش های اخلاقی:
رسانه ها می توانند با دعوت به خوبی ها و ارزش های اخلاقی جوانان را تربیت نمایند. این امر هم به صورت مستقیم مانند سخنرانی، درس، مقاله و. .. و هم به صورت غیر مستقیم مانند فیلم ها و برنامه های دیگر حاصل می گردد.

2. پرورش نیروی عقلانی:

پرورش نیروی عقلانی یکی از راههای تربیت اخلاقی می باشد. رسانه ها می توانند با دادن بینش صحیح و اصلاح نگرش غلط، نیروی عقلانی جوانان را بالا ببرند.

3.پرورش ایمان:
ایمان و اعتقاد به خداوند، اولین اصل تربیتی و مهم ترین بنای اساسی در جهان بینی و نظام فکری در تعلیم و تربیت انسان است.[4] ایمان و اعتقاد سبب تصحیح رفتار، تهذیب اخلاق، تزکیه نفس و پیشرفت و تعالی و رستگاری و خوشبختی انسان می شود، همین اصل بود که یقین را در سلمان، شجاعت را در ابوذر، استقامت را در بلال و انفاق و ایثار را در خدیجه ـ سلام الله علیها ـ و... جلوه گر می ساخت.[5]

بدین ترتیب رسانه ها می توانند با برنامه های مختلف ایمان جوانان را پرورش داده و آنان را تربیت نمایند.

ب) تربیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی:
1.آموزش و تصحیح رفتارهای اجتماعی:

رسانه ها می توانند با برنامه های مختلف و به صورت مستقیم و غیر مستقیم، نحوة رفتارهای اجتماعی را به جوانان بیاموزد و رفتارهای غلط اجتماعی را در جوانان تصحیح نماید. آداب معاشرت و مهارت های روابط اجتماعی را بر اساس بینش الهی و انسانی به آنها آموزش دهد.

2.تربیت انسان به لحاظ سیاسی:
در جنبه های سیاسی می تواند با دادن آگاهی های سیاسی و ایجاد قدرت تحلیل مسائل، جوانان را تربیت نمایند. و خطرهای سیاسی و اغفال های سیاسی ای را که در کمین جوانان است را به آنها گوشزد کند.

3.تربیت انسان به لحاظ اقتصادی:
رسانه ها می توانند با دادن بینش های لازم، جوانان را در این زمینه تربیت نمایند. همان گونه که با دادن نگرش غلط و ایجاد اشتهای کاذب می توانند از آنها سوء استفاده کنند.

بنابراین رسانه ها می توانند در تربیت صحیح جوانان نقش اساسی ایفاء نمایند و همچنین می توانند با برنامه های نامناسب خود موجب رفتارهای نامناسب جوانان گردند و آنها را غلط تربیت بنمایند و این امر باعث حساسیت رسانه ها می گردد.

در کل زندگی انسان ابعاد مختلفی روان شناختی، عاطفی، سیاسی، اقتصادی، عبادی، اجتماعی و. .. دارد. رسانه ها باید در هر زمینه به انسان ها بینش هایی دهد و از طریق آموزش دروس و بررسی مشکلات جوانان و ارائة راه حل ها، مهارت ها و نیازهای زندگی (مادی و معنوی) به پرورش ابعاد مختلف انسان بپردازند و انسان را نسبت به اهداف زندگی آگاه تر سازند و با چاه ها و خطرهای راه آشنا سازند.
ارسال نظر:

متن ساده

HTML محدود