نظام اداری کارآمد به عنوان ابزار تنظیم و اجرای برنامه ها لازمه دستیابی به توسعه همه جانبه و تحقق اهداف و ماموریت های سازمان محسوب می گردد. با توجه به اهمیت و گستردگی اهداف، ماموریت ها و سیاست های آستان قدس رضوی و پیچیدگی ساختاری آن، ایجاد نظام اداری توسعه گرا، بهره ور، کیفیت مدار، دانشگرا، بارویکرد توجه و اهمیت به مخاطبان و زائران ضروری می نماید. از این رو توسعه گرایی نظام اداری و پشتیبانی مناسب می باشد تا با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات لازم برای انجام فعالیتها، این نظام را در جهت تعالی و توسعه و بالندگی هر چه بیشتر یاری رساند.
این تحول و پشتیبانی باید همه جانبه، فراگیر و دربردارنده تمامی سرمایه انسانی، ساختاری، فرایندی و مالی آستان قدس رضوی باشد از این رو معاونت مالی و پشتیبانی آستان قدس رضوی که یکی از حوزه های معاونتی است و تحت نظر قائم مقام محترم تولیت عظمی آستان قدس رضوی فعالیت می نماید در سال 1382 با تغییر عنوان از معاونت اداری – مالی به معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و سپس در سال 1397 به معاونت اداری و پشتیبانی با هدف توسعه نظام اداری، مالی و پشتیبانی آستان تغییر عنوان داد و در حال حاضر ایفای مسئولیت ها، فعالیت ها و برنامه های زیر را بر عهده دارد:
1. برنامه ریزی برای اجرای امور پشتیبانی شامل امور مالی، تدارکات، انبارداری و اموال بر اساس آئین نامه ها و ضوابط مصوب.
2. برنامه ریزی برای اجرای امور اداری و خدمات.
3. تدوین برنامه های عملیاتی برای فعالیت های مالی و پشتیبانی با رویکرد صرفه جویی و کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و حمایت از تولیدات داخلی.
4. ثبت و انعکاس درآمدهای وصول شده در دفاتر مالی و پرداخت تخصیص های مصوب.
5. تدوین گزارش های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری و تحلیل های مالی.
6. هماهنگی و برگزاری مزایده ومناقصه و انعقاد تمامی قراردادها بر اساس ضوابط مصوب.
7. تهیه استانداردهای فضای فیزیکی سازمان، تامین و تجهیز مکان، ملزومات اداری و فنی مورد نیاز سازمان و نحوه استقرار واحدها بر اساس استانداردهای تعریف شده.
8. تامین نیروی انسانی مورد نیاز اعم از رسمی، پیمانی، خرید خدمت، شرکتی، افتخاری و امریه بر اساس ساختار مصوب، چارت های تشکیلاتی، شرایط احراز و مجوزهای صادره.
9. صدور احکام اداری و کارگزینی منابع انسانی شامل استخدام، ارتقاء، ماموریت، انتقال، جابجایی و بازنشستگی.
10. انجام امور رفاهی و نظام جبران خدمات کارکنان تمامی واحدها در چارچوب قوانین و مقررات مصوب.
11. اجرای دوره های آموزشی عمومی، تخصصی و اختصاصی کارکنان اعم از رسمی، پیمانی، خرید خدمت، شرکتی، افتخاری و امریه بر اساس طرح جامع آموزش یا اعلام نیاز واحدهای آستان قدس رضوی و برگزاری دوره های آموزش علمی و کاربردی شاغل و غیر شاغل.
12. رسیدگی به اسناد هزینه در تمامی واحدها.
13. مدیریت وجوه نقدی و حساب های بانکی در چارچوب ضوابط.
14. تعیین خط مشی و صدور دستورات به منظور ایجاد هماهنگی بین واحدها.
15. کنترل، نظارت و هدایت لازم به منظور اطمینان از رعایت انضباط مالی و هزینه کرد بهینه اعتبارات مصوب.
16. ساماندهی فعالیت ها، تعیین وظایف، حدود مسئولیت ها و اختیارات واحدهای مختلف تحت سرپرستی و نظارت بر حسن جریان کلیه امور آنها.
17. نظارت و هدایت در جهت تجمیع و ابلاغ قوانین و مقررات اداری و مالی و نظارت بر اجرای مصوبات کمیته اجرایی نظام هماهنگ پرداخت و شورای اداری و استخدامی آستان قدس رضوی.
18. ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود مستمر خدمات به طور کارا، مؤثر و مبتنی بر بهرهوری با تاکید بر استاندارد نمودن فعالیتها و ضابطهمند نمودن امور جاری و پرهیز از تصدیگری.
19. حفاظت و ارتقاء سلامت محیط کار به منظور نشاط جسمی، فکری روحی و معنوی منابع انسانی.
20. هدایت و راهبری امور اداری و پشتیبای خادمین و خادمیاران آستان قدس رضوی.
21. تهیه گزارش های لازم از روند انجام امور جهت ارائه به قائم مقامات مافوق.
22. انجام سایر امور محوله از سوی قائم مقام تولیت عظمی.