خدمت به بارگاه نورانی حضرت علی ابن موسیالرضا علیهالسلام و زائران آن حضرت آرزوی خیل عظیمی از عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بوده و هرساله تعداد زیادی از درخواستهای هممیهنان عزیز در موضوع تشرف به توفیق خادمی آن حضرت به آستان قدس رضوی واصل میگردد.
مرکز امور خادمین با توجه بهضرورت جذب و ارتقا متمرکز خدمه و خادمیاران، ارائه آموزشهای بدو و ضمن خدمت همچنین سازماندهی درست و بهینه نیروها در موسسات و مراکز آستان قدس تأسیس گردید. پیگیری امور جذب، سازماندهی و آموزش خادمیاران استانی از دیگر وظایف این مرکز می باشد.
این مرکز دارای چهار اداره با شرح وظایف ذیل میباشد:
آدرس مرکز: حرم مطهر رضوی. ضلع شمالی بست شیخ طوسی تلفن :32003714-32003715-32291704
اداره جذب
این اداره وظیفه جذب و تأمین خادمان و خامیاران رضوی را در سراسر کشور بر عهده دارد .پس از ثبتنام متقاضیان خدمت و بررسی صلاحیت متقاضیان توسط هسته مرکزی گزینش و پس از آموزش بدو خدمت خادمین و خادمیاران خدمت، این افراد بر اساس تخصص معاونتها مرتبط معرفی میشوند.
شماره تماس رئیس اداره جذب: 32003722
شرح وظایف:
- فرایند جذب خادمیاران حرم مطهر (مشهد)
- فرایند جذب خادمیاران استانی
- رسیدگی به تخلفات خدمه و خادمیاران
- کارگزینی امور خدام
- ارتقاء از رتبه خادم یاری به خدمه
اداره سازماندهی
شرح فعالیتهای این اداره به شرح ذیل میباشد:
تدوین و پیشنهاد دستورالعمل سازماندهی خادمین رضوی در معاونتها ، واحدهای سازمانی و نمایندگیهای آستان قدس رضوی به تولیت آستان قدس رضوی.
تدوین، طراحي و پیادهسازی الگوهاي انواع فعالیتها و خدمات به زائرین و مجاوران بهویژه نیازمندان و محرومین در سراسر کشور
تدوین ساختار خدمتی تفصيلي شامل تعریف پست خدمتی ، تعیین شرح پست خدمتی ، تعیین شرح وظایف پست خدمتی ، تعیین شرایط احراز پست خدمتی ، تعیین مهارتها و توانمندیهای موردنیاز پست خدمتی در سطح فعالیتها و خدمات افتخاري در ساختار آستان قدس رضوي
برنامهریزی، هدایت و نظارت در بهکارگیری خادمین، توسط معاونتها ، واحدهای سازمانی و نمایندگیهای استانی آستان قدس رضوی در سراسر کشور.
تدوین برنامههای کوتاهمدت ، میانمدت و بلندمدت در زمینه سازماندهی و مدیریت امور خادمین .
شماره تماس رئیس اداره سازماندهی :32003723
شرح وظایف :
- مدل سازی و توسعه خدمات
- سازماندهی نحوه اتصال خادمین به مخدومین
- نظارت بر عملکرد مجموعهها و مؤسسات آستان قدس رضوی در خصوص بهکارگیری خادمیاران
اداره آموزش
ازآنجاکه آموزش مستمر خادمان و خادمیاران رضوی از اولویتهای این مرکز میباشد این آموزشها در دو مرحله بدو خدمت و ضمن خدمت برای کلیه خادمان و خامیاران رضوی برگزار میشود و سالانه 25 امتیاز ارزشیابی سالانه برای آموزش در نظر گرفتهشده است. لذا کلیه خادمان موظف به شرکت در این دورههای آموزشی میباشند. این آموزشها به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار میشود.
شماره تماس رئیس اداره آموزش: 32003724
شرح وظایف :
- آموزشهای بدو خدمت خادمیاران رضوی
- آموزش های ضمن خدمت حضوری خادمان و خادمیاران رضوی
- آموزشهای ضمن خدمت غیرحضوری خادمان و خادمیاران رضوی
اداره ارزیابی و ارتقاء
وظیفه ارزیابی و ارتقاء کلیه خادمان و خادمیاران بر عهده این اداره می باشد که به دو شکل انجام میپذیرد:
الف: خدمه تشرفی پس از 10 سال خدمت مستمر و مداوم و حسب ارزشیابی سالانه امکان ارتقاء به رتبه خادم افتخاری را دارند.
ب: خادمیاران رضوی بعد از حداقل 10 سال خدمت مستمر و موثر و در صورت کسب امتیازات لازم امکان ارتقاء به رتبه خادمی رادارند.
شماره تماس رئیس اداره ارزیابی و ارتقا: 32003726
شرح وظایف :
- تدوین نظام ارتقاء خادمیاران استانی
- بهینه سازی نظام ارتقاء خادمین و خادمیاران ساکن در مشهد
- تدوین نظام ارزیابی عملکرد خادمیاران استانی
- تدوین نظام ارزیابی عملکرد خادمین و خادمیاران ساکن در مشهد
پروژه های در دست اقدام
جشنواره خدمت: باهدف شناسایی فعالیتهای الگویی در خادمیاران رضوی و به منظور تقدیر از این افراد این جشنواره در حال برگزاری میباشد.
آموزشهای مجازی ضمن خدمت: باهدف ارائه آموزش خادمیاران بستههای آموزشی مجازی در سامانه خادمیاری در حال تولید و بارگذاری میباشد.
سامانه خادمیاران : با توجه بهضرورت سیستمی شدن فرآیندهای اداری مرکز امور با طراحی سامانه خادمیاران اقدام به ایجاد پورتال برای خادمیاران نموده است که خادمیاران میتوانند از این پورتال کلیه امور مربوط به خادمیاری خود را انجام نمایند. تولید اپلیکشین و توسعه سامانه در دست اقدام میباشد.